تدابير الوقاية الأساسية من فيروس كورونا (كوفيد-19)

احرص على متابعة آخر المستجدات عن فاشية مرض كوفيد-19، على الموقع الإلكتروني لمنظمة الصحة العالمية ومن خلال سلطات الصحة العامة المحلية والوطنية. وفي حين لا تزال عدوى كوفيد-19 متفشية في الصين بشكل أساسي، فهناك بعض بؤر التفشي في بلدان أخرى.  ومعظم الأفراد الذين يصابون بالعدوى يشعرون بأعراض خفيفة ويتعافون، ولكن الأعراض قد تظهر بشكل أكثر حدة لدى غيرهم. احرص على العناية بصحتك وحماية الآخرين بواسطة التدابير التالية:

اغسل اليدين بانتظام 

لماذا؟ إن تنظيف يديك بالماء والصابون أو فركهما بمطهر كحولي من شأنه أن يقتل الفيروسات التي قد تكون على يديك.

احرص على ممارسات النظافة التنفسية

احرص على تغطية الفم والأنف بثني المرفق أو بمنديل ورقي عند السعال أو العطس، ثم تخلص من المنديل الورقي فوراً بإلقائه في سلة مهملات مغلقة ونظف يديك بمطهر كحولي أو بالماء والصابون.

لماذا؟ تغطية الفم والأنف عند السعال والعطس تمنع انتشار الجراثيم والفيروسات. أما إذا غطيت فمك وأنفك بيدك أثناء العطس والسعال فقد تنقل الجراثيم إلى كل ما تلمسه من أشياء وأشخاص.

تجنب الاقتراب كثيرا من الناس

احتفظ بمسافة لا تقل عن متر واحد (3 أقدام) بينك وبين أي شخص يسعل أو يعطس.

لماذا؟ عندما يسعل الشخص أو يعطس، تتناثر من أنفه أو فمه قُطيرات سائلة صغيرة قد تحتوي على الفيروس. فإذا كنت شديد الاقتراب منه يمكن أن تتنفس هذه القُطيرات، بما في ذلك الفيروس المسبب لمرض كوفيد-19 إذا كان الشخص مصاباً به.

تجنب لمس عينيك وأنفك وفمك

لماذا؟ تلمس اليدين العديد من الأسطح ويمكنها أن تلتقط الفيروسات. وإذا تلوثت اليدان فإنهما قد تنقلان الفيروس إلى العينين أو الأنف أو الفم. ويمكن للفيروس أن يدخل الجسم عن طريق هذه المنافذ ويصيبك بالمرض.

إذا كنت تعاني من الحمى والسعال وصعوبة التنفس، التمس المشورة الطبية على الفور، فقد تكون مصاباً بعدوى الجهاز التنفسي أو حالة مرضية وخيمة أخرى. واتصل قبل الذهاب إلى مقدم الرعاية وأخبره إن كنت قد سافرت أو خالطت أي مسافرين مؤخراً.

لماذا؟ إن اتصالك المسبق بمقدم الرعاية سيسمح له بتوجيهك سريعاً إلى مرفق الرعاية الصحية المناسب. وسيساعد ذلك أيضاً على منع أي انتشار محتمل للفيروس المسبب لمرض كوفيد-19 وغيره من الفيروسات.

 تابع المستجدات واتبع نصائح مقدمي الرعاية الصحية

  احرص على متابعة آخر المستجدات بشأن مرض كوفيد-19. واتبع النصائح التي يقدمها لك مقدم الرعاية الصحية وتلك الصادرة عن سلطات الصحة العامة المحلية والوطنية أو عن رب عملك بشأن أساليب حماية نفسك والآخرين من الإصابة بعدوى كوفيد-19.

 لماذا؟ لأن السلطات المحلية والوطنية لديها أحدث المعلومات عما إذا كانت عدوى كوفيد-19 قد انتشرت بالفعل في منطقتك، وهي الأقدر على تقديم النصائح بشأن ما ينبغي للناس في منطقتك فعله لحماية أنفسهم.

تدابير الحماية للأشخاص الذين يتواجدون في مناطق تنتشر فيها عدوى كوفيد-19 أو زاروها مؤخراً (خلال 14 يوماً الأخيرة)

  • اتّبع الإرشادات الموضحة أعلاه
  • في حال بدأت تشعر بالتوعك، ولو بأعراض خفيفة كالصداع والحمى المنخفضة الدرجة (37.3 درجة مئوية أو أكثر) ورشح خفيف في الأنف، اعزل نفسك بالبقاء في المنزل حتى تتعافى تماما. وإذا تطلّب الأمر الاستعانة بشخص ما لإحضار ما تحتاج إليه من لوازم أو كنت مضطرا إلى الخروج لشراء ما تأكله مثلا، فارتد قناعا لتجنب نقل العدوى إلى أشخاص آخرين.

لماذا؟ سيسمح تجنبك لمخالطة الآخرين وزيارتك للمرافق الطبية بأن تعمل هذه المرافق بمزيد من الفعّالية، وسيساعدان على حمايتك أنت والآخرين من الفيروس المسبب لمرض كوفيد-19 وسائر الفيروسات.

  • وإذا كنت تعاني من الحمى والسعال وصعوبة التنفس، التمس المشورة الطبية على الفور، فقد تكون مصاباً بعدوى الجهاز التنفسي أو حالة مرضية وخيمة أخرى. واتصل قبل الذهاب إلى مقدم الرعاية وأخبره إن كنت قد سافرت أو خالطت أي مسافرين مؤخراً.

لماذا؟ إن اتصالك المسبق بمقدم الرعاية سيسمح له بتوجيهك سريعاً إلى مرفق الرعاية الصحية المناسب. وسيساعد ذلك أيضاً على منع أي انتشار محتمل للفيروس المسبب لمرض كوفيد-19 وغيره من الفيروسات.

اسأل منظمة الصحة العالمية

سؤال: هل يجب أن أتجنب المصافحة بسبب فيروس كورونا المستجد؟
جواب: نعم.لأن الفيروسات التنفسية يمكن أن تنتقل بالمصافحة ولمس العينين ‏والأنف والفم. تبادلوا التحية بالتلويح عن بعد أو بالإيماءة أو بالإنحناءة بدلا من ‏المصافحة.‏
سؤال: كيف يمكن أن أحيي شخصا حتى أتفادى إصابتي بفيروس كورونا ‏المستجد؟
جواب: لتجنب الإصابة بمرض كوفيد-19، الأكثر أمانا هو تجنب التلامس ‏المباشر عند التحية. وتشمل التحية الآمنة التلويح والإيماءة والإنحناءة.‏
سؤال: هل ارتداء القفازات المطاطية في الأماكن العمومية فعال في منع الإصابة ‏بعدوى فيروس كورونا المستجد؟
جواب: لا. إن المواظبة على غسل يديك العاريتين يضمن لك حماية أفضل من ‏الإصابة بعدوى كوفيد-19 مما ستضمنه القفازات المطاطية. إذ إن من الممكن ‏الإصابة
بالفيروس عبر القفازات نفسها. فإذا لمست وجهك يمكن أن ينتقل الفيروس ‏من القفازات إلى وجهك ويصيبك بالعدوى.‏
————————————————————————————————————————————————–
Coronavirus prevention measures (COVID-@DIGITS)
Keep up to date on Sick Fascism COVID-@DIGITS, on the WHO website and through local and national public health authorities. While the infection of COVID-@DIGITS remains mainly in China, there are some outbreaks in other countries. Most infected individuals feel mild symptoms and recover, but symptoms may appear more acute to others. Take care of your health and protect others with the following measures:

Wash your hands regularly
Why? Why? Cleaning your hands with water and soap or rubbing them with an alcoholic cleanser would kill viruses that may be on your hands.

Make sure respiratory hygiene practices

Cover your mouth and nose with a paper tissue when coughing or sneezing, then get rid of the paper napkin immediately by throwing it in a closed trash and clean your hands with alcohol cleanser or with water and soap.

Why? Why? Covering mouth and nose when coughing and sneezing prevents the spread of germs and viruses. If you cover your mouth and nose with your hand while sneezing and coughing, germs may be moved to everything you touch.

Avoid getting too close to people

Keep at least one meter (3 feet) between you and anyone coughing or sneezing.
Why? Why? When a person coughs or sneezes, they scattered from their nose or mouth small liquid drops that may contain the virus. If you are too close to it, these drops can breathe, including the virus causing COVID-@DIGITS if the person is infected.

Avoid touching your eyes, nose and mouth
Why? Why? Hands touch many surfaces and can capture viruses. If the hands are contaminated, they may transmit the virus to the eyes, nose or mouth. The virus can enter the body through these outlets and make you sick.

If you have fever, coughing and difficulty breathing, seek medical advice immediately, you may be infected with respiratory infection or another severe illness. Call before going to the caregiver and tell him if you have traveled or mixed up any passengers recently.

Why? Why? Your pre-contact with the caregiver will allow him to quickly direct you to the appropriate healthcare facility. This will also help prevent any potential spread of COVID-@DIGITS and other viruses.

Keep up to date and follow the tips of healthcare providers
Keep up to date on the COVID-@DIGITS disease and follow the advice provided by your health provider and those issued by local and national public health authorities or your employer on methods to protect yourself and others from infection COVID-@DIGITS

Why? Why? Because local and national authorities have the latest information on whether the COVID-@DIGITS infection has already spread in your area, and are able to give advice on what people in your area should do to protect themselves.

Protection measures for people in areas where COVID-@DIGITS infection has recently been spread or visited (in the last 14 days)
Follow the instructions described above
In case you start feeling unwell, even with light symptoms such as headache, low-grade fever (37.3°C or more) and a light nose filter, isolate yourself by staying home until you fully recovered. If someone is required to get the supplies you need or you have to go out to buy what you eat, wear a mask to avoid transmission to other people.
Why? Why? Avoiding others and visiting medical facilities will allow these facilities to operate more effectively, and will help protect you and others from the COVID-@DIGITS virus and other viruses.

If you have fever, coughing and difficulty breathing, seek medical advice immediately, you may be infected with respiratory infection or another severe illness. Call before going to the caregiver and tell him if you have traveled or mixed up any passengers recently.
Why? Why? Your pre-contact with the caregiver will allow him to quickly direct you to the appropriate healthcare facility. This will also help prevent any potential spread of COVID-@DIGITS and other viruses.

Ask the WHO
Question: Should I avoid handshake due to the new corona virus?
Answer: yes. Because respiratory viruses can be transmitted by handshake and touch eyes, nose and mouth. Say hello by remote waving, gesture or bending instead of handshake.
Question: How can I salute someone to avoid being infected with the new corona virus?
Answer: To avoid getting COVID-@DIGITS, the safest is to avoid direct contact when greeting. Safe greeting includes waving, gesture and bending.
Question: Is wearing rubber gloves in public places effective in preventing the infection of the new corona virus?
Answer: No. Keeping washing your bare hands ensures better protection against COVID-@DIGITS infection than the rubber gloves will guarantee. The virus can be infected through the same gloves. If you touch your face, the virus can go from gloves to your face and infect you.